Bältros och min kontakt med 1177 och vårdcentralen

Riffo berättar om hur han fick hjälp av 1177 och vårdcentralen att både diagnostisera och behandla sin bältros. Han ger även tips på vad som hjälpt honom igenom smärtan.

(Ett nytt fönster öppnas)

Bältros och min kontakt med 1177 och vårdcentralen

Jag fick utslag utan att ha märkt symptom.
Pratade med 1177 som var inne på allergi eller nässelfeber.
Efter 4 dagar fick jag diagnos fastställd av läkare som bokades av sjukvårdsupplysningen då jag sa att det börjat göra extremt ont emellan varven och att det brände som eld mestadels.
Trots det sena läkarbesöket fick jag valaciklovir (antiviral) då han tyckte det kunde vara värt att prova iallafall istället för att bara säga att det inte går.

Nu ett dygn efter medicinering har blåsorna börjat mörkna och klia, så det känns som att det fungerar.
Ipren rekommenderas starkt och att duscha var himmelskt skönt.

Finns även kylmousse för barn med vattkoppor som kändes väldigt bra att använda när det brann som värst.
Tyvärr kommer det ännu episoder med ”hugg” på morgon och kväll som kan liknas vid 1000 demoners knivhugg ur mänsklighetens hat genom historien.

Nej, detta är skit att uppleva men man är ju man, så tur man inte var förkyld samtidigt.

Hoppas lite info här var användbart.
Krya på er!

Publicerad:
Uppdaterad:
Skribent: Riffo
Källa: Riffo

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *